مواد اولیه لوله پلی پروپیلن

مواد اولیه لوله پلی پروپیلن

لوله های پلی پروپیلن از پر کاربرد ترین لوله های با استحکام بالا موجود در بازار هستند که در صنایع مختلف و تاسیسات آب و فاضلاب ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرند. این لوله ها خواص و مزایای بی نظیری دارند و به دلیل مواد شیمیایی با کیفیت و خاصی که در ساخت آن ها به کار می رود دارای طول عمر بالایی نیز هستند. از این رو ما تصمیم گرفته ایم به معرفی و بررسی مواد اولیه لوله پلی پروپیلن بپردازیم پس تا پایان با ما همراه باشید.

معرفی لوله پلی پروپیلن

لوله های پلی پروپیلن که در صنایع مختلف کاربردهای فراوانی دارند از جنس پلی پروپیلن هستند. این لوله ها خیلی سبک هستند و دوام و مقاومت بالایی در مقابل جوشکاری و سایش دارند. لوله های پلی پروپیلن همچنین عایق های بی نظیر حرارتی و الکتریکی می باشند و به دلیل مقاومت خوبی که در برابر مواد شیمیایی دارند به راحتی می توان از آن ها جهت انتقال انواع سیالات، محلول های قلیایی و ... استفاده نمود.

انواع لوله پلی پروپیلن

در ساخت لوله های پلاستیکی پلی پروپیلن از انواع پلی پروپیلن استفاده می کنند که هر یک دارای خواص متفاوتی هستند. به طور کلی پلی پروپیلن مورد استفاده در این لوله ها را می توان به دسته های زیر تقسیم بندی نمود.

  • پلی پروپیلن هموپلیمر PP-H

    این پلمیرها خواص مکانیکی خاصی دارند وبه دلیل مقاومت عالی که در برابر مواد شیمیایی دارند در صنعت خیلی مورد استفاده قرار می گیرند.

  • پلی پروپیلن کوپلیمر راندم PP-R

    این نوع پلیمرها پایداری بالایی در برابر مواد شیمیایی دارند، همچنین در دما و فشار بالا نیز عملکرد خوب و طول عمر زیادی دارند. به همین دلیل معمولا در سیستم های لوله کشی سرد و گرم خانگی مورد استفاده قرار می گیرند.

  • پلی پروپیلن کوپلیمر ضربه ای PP-B

پلی پروپیلن های کوپلیمر ضربه ای در برابر ضربه مقاومت بالایی دارند، همچنین استحکام زیاد و طول عمر بالایی دارند. از این رو به طور گسترده در لوله های فاضلابی فشار پایین مورد استفاده قرار می گیرند.

مواد تشکیل دهنده لوله پلی پروپیلن

در تولید لوله های پلی پروپیلن از گرانول های پلی پروپیلن استفاده می شود و می توان گفت این ماده که از ضایعات و دور ریزهای کارخانجات تولیدی، مواد پتروشیمی ها و ...تهیه می شود اصلی ترین ماده اولیه تولید این لوله ها هستند. این مواد را تحت شرایط خاصی و با فرمولاسیون جدیدی با سایر مواد ترکیب می کنند. برای تولید لوله های پلی پروپیلن با کیفیت و مرغوب میزان ترکیب مواد اولیه و درجه خلوص آن ها بسیار اهمیت دارد و برای رسیدن به این هدف مواردی مانند شاخص گرانروی مواد، دانسیته، استحکام کششی، مقاومت در برابر ضربه و ... را مورد ارزیابی قرار می دهند. این لوله ها در دو رنگ سفید و سبز تولید می شوند که هر یک کاربردهای خاصی دارند.

در تولید لوله های پلی پروپیلن به منظور افزایش خواص و مزایای آن مواد افزودنی دیگری نیز می افزایند که از جمله آن ها می توان به مواد معدنی اشاره نمود. مواد معدنی موجب می شوند که لوله ها انعطاف پذیری بیشتری داشته باشند. لوله های پلی پروپیلن به دلیل همین ویژگی بسیار کاربردی هستند و به راحتی می توان آن ها را برش زد و چندین بار باز و بسته نمود.

مهم ترین ویژگی های لوله پلی پروپیلن

مواد اولیه ای که در ساخت لوله های پلی پروپیلن به کارمی رود و ترکیب خواص فیزیکی و مکانیکی آن ها با یکدیگر موجب شده که این لوله ها به محصولی منحصر به فرد و بسیار کاربردی تبدیل شوند. از مهم ترین ویژگی های لوله های پلی پروپیلن می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • مقاومت در برابر حرارت
  • مقاومت در برابر سایش
  • مقاومت شیمیایی بالا
  • نیمه شفاف
  • نیمه سخت
  • مقرون به صرفه

سخن پایانی

لوله های پلی پروپیلن که توسط برندهای مختلفی تولید می شوند بسیار پر مصرف می باشند و در سایزهای مختلفی تولید می شوند. فرآیند تولید این لوله ها با بهترین و مرغوب ترین مواد اولیه و بر اساس آخرین استانداردهای بین المللی صورت می گیرد به همین دلیل دارای مزایای بی نظیری هستند. همین مزیت ها موجب شده که لوله های PP کاملا متمایز از سایر لوله های پلاستیکی باشند. البته این نوع از لوله ها نیز همانند هر محصول صنعتی دیگری دارای معایبی می باشند که در هنگام خرید باید آن ها را نیز در نظر گرفت. 

تاریخ درج:25 آبان 1400